I Jornades de la Ruta de la Seda i la Dona

Alacant, 4 d'octubre de 2019. L'aliança entre el Vicerectorat de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat de la Universitat d'Alacant i l'Institut Calma Espanya ha propiciat, en el marc del Fòrum Pensament i Acció, la participació de les acadèmiques Alejandra Hernández, Irene Ramos i Carmen Carretón, professores del Departament de Comunicació i Psicologia Social de la UA.

Les I Jornades de la Ruta de la Seda i la Dona promogudes per l'Institut Calma Espanya, Fundació Cultura de Paz, la Universitat d'Alacant, la Regidoria d'Igualtat de l'Ajuntament d'Alacant, Casa Mediterrani i INFORMACIÓ, al costat de la UNESCO, la United Nation Alliance of Civilization, Generalitat Valenciana i la Fundació Dones per Àfrica, durant els dies 2 i 3 d'octubre, va reunir a més d'un centenar de persones i va comptar amb personalitats com Ximo Puig, Mª Teresa Fernández de la Vega, Luis Barcala, Federico Mayor Zaragoza i Javier Hergueta. Els grups de treball i les conferències de més d'una vintena de professionals, d'àmbit empresarial i institucional, amb les intervencions de la Vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat, María José Rodríguez i el Vicerector de Relacions Internacionals, Juan Llopis, van abordar els avanços en matèria de sosteniment i desenvolupament cultural, patrimonial i turístic posant en valor el paper de la dona en el constructo d'una societat plural, d'equitat, diversa i responsable per a l'avanç dels territoris.

Entre les conclusions per a afavorir la Pau a través del coneixement, el diàleg, l'intercanvi i els projectes compartits, les professores destaquen:

•  L'educació i la participació social per la garantia dels drets fonamentals són conceptes transversals que subjauen a cadascuna de les ponències presentades en aquest fòrum i on el turisme hauria de plantejar-se com a dret humà lloc que és essencial per a conèixer a el “” altre i per al desenvolupament humà. Els projectes i experiències exposades mostren que la transformació és possible des d'una conducta responsable i de compromís individual com a ciutadans i ciutadanes, i des d'una conducta responsable col·lectiva de la comunitat, territori o poder del que formem part, amb aliances de pensament i acció per al benestar comú. L'abast transformador i la incidència social d'aquests projectes necessiten de la tecnologia com a eina que contribueix al fet que el coneixement, la intel·ligència i la informació circulen lliurement per territoris i col·lectius.
  • La tecnologia i la seua aportació a la comunicació ha de ser eina per a difondre la recerca i la intel·ligència compartida des de la visió humanista per a construir una societat diversa, responsable, respectuosa, solidària, d'obertura i d'acceptació.
  • Les polítiques han de garantir la protecció de les persones i el compliment dels drets humans en una societat sostenible. La transversalitat de gènere en els objectius de Desenvolupament Sostenible és responsabilitat tant d'homes com de dones. Per tant, per a pensar en paràmetres de sostenibilitat i garantir els ODS, és imprescindible la dona, com a nucli d'un nou paradigma de coresponsabilitat. Vivim en una societat on el paper de la dona, tant en l'opinió pública com en les agendes públiques i polítiques és marginal quan, no obstant açò, el paper que han jugat les dones en els processos de pau, contribuint a processos en els quals s'ha produït cessament d'hostilitats i acords de pau, és rellevant i indiscutible.
  • Per tant, és necessari crear i desenvolupar estructures de suport per a les dones, i en general per a la societat civil, anant més enllà de la gobernanza econòmica i centrant esforços en la comunitat, en la llar i en les associacions en un marc normatiu, polític, econòmic i social per la sostenibilitat dels territoris i dels seus ciutadans i ciutadanes.

Intervenció de María Teresa Fernández de la Vega: https://www.diarioinformacion.com/multimedia/videos/alicante/2019-10-03-185202-fernandez-vega-mujer-esta-harta-grandes-palabras-pasar-hechos.html

Jornades de la Ruta de la Seda i la Dona1
Jornades de la Ruta de la Seda i la Dona2